Koše Y/T mají oddělený pilotní prostor a 2 pasažérské kóje, každou určenou pro 3, 4, 5 nebo 6 pasažérů. Pilotní prostor je pak určen pro pilota a 6 palivových lahví (T koše) nebo pilota a 5 palivových lahví (Y koše). Celková kapacita košů je tak pilot + 6, 8, 10 nebo 12 pasažérů. V pilotní kóji je povolena ještě jedna dodatečná osoba, počet palivových lahví však musí být adekvátně snížen dle instrukcí v letové příručce.
Standardně lze do Y/T košů umístit láhve velikosti Queen. Vnitřní výška Y/T košů však může být na přání zvýšena tak, aby byla umožněna instalace i lahví velikosti King.
Standardní výbava koše je uvedena na zvláštní stránce, stejně jako řada doplňků a vylepšení.
Rozměry a hmotnosti
Typ | Půdorys | Opt. počet osob | Doporučená velikost obalu [m3 / cuft] | Rozměr [m]* | Standardní. velikost láhve** | výška madla hořáku nad podlahou [m] |
K28T | T | Pilot+6 až 7 | 4 500 / 160 | 2,20 x 1,60 | Prince | 1,88 |
K28Y | Y | Pilot+6 až 7 | 4 500 / 160 | 2,20 x 1,60 | Prince | 1,88 |
K32T | T | Pilot+8 | 5 100 / 180 | 2,40 x 1,60 | Prince | 1,88 |
K32Y | Y | Pilot+8 | 5 100 / 180 | 2,40 x 1,60 | Prince | 1,88 |
40T | T | Pilot+8 až 10 | 6 000 / 210 | 2,70 x 1,60 | Prince | 1,88 |
K40Y | Y | Pilot+8 až 10 | 6 000 / 210 | 2,70 x 1,60 | Prince | 1,88 |
K50T | T | Pilot+10 až 12 | 7 000 / 247 | 3,00 x 1,60 | Prince | 1,88 |
K50Y | Y | Pilot+10 až 12 | 7 000 / 247 | 3,00 x 1,60 | Prince | 1,88 |
* Jedná se o přesný rozměr ve spodní části koše. Pro nakládání na vozík je třeba počítat cca 8-10 cm navíc pro vnější madla, v případě skříňového vozíku pak cca 15-20 cm navíc, kvůli koženému čalounění horní hrany koše.
** Vnitřní výška košů s vhodnýchu pouze pro láhve velikosti Prince může být na přání upravena tak, aby byla umožněna instalace i lahví velikosti King.
Povolené kombinace s obaly a hořáky najdete v této tabulce.
Y nebo T koš?
Rozhodnutí záleží na zamýšleném provozu. Koše T jsou vhodnější pro lokální vyhlídkové lety v délce 1-2 hodin, protože pasažér stojící hned vedle pilota nemá zmenšený prostor. Koše T jsou také vhodnější pro osazení dveřmi. Pro lety s dodatečnou osobou v pilotní kóji je potom Y tvar už zcela nevhodný.
Pro delší lety (například lety přes Alpy), kdy je naloženo více paliva a proto méně pasažérů, je však Y tou správnou volbou - protože 2 palivové lahve mohou být snadno umístěny do pasažérské kóje hned vedle pilota. A co víc? Zůstává ještě dodatečný prostor pro zásobu kyslíku.
Jednou větou - pro lety v délce 1-2 hodiny je vhodnější T koš, pro delší lety Y. Obrázek dá jasnou představu. Konečné rozhodutí je ovšem vždy na zákazníkovi.