Jak vyrábíme naše koše?

Basket Construction

Jak vznikají koše k horkovzdušným balónům, a co všechno je jejich součástí? Ve společnosti Kubíček Balloon si zakládáme na řemeslném zpracování. Koše vyrábíme z nejlepších, léty osvědčených materiálů a navrhujeme tak, aby poskytovaly odolnost, bezpečnost a pohodlí pilotům i cestujícím. Nechte se unést inovativním přístupem i smyslem pro detail, který se odráží v každém našem ručně vyrobeném koši.

Konstrukce koše

Koš horkovzdušného balónu je v principu velmi jednoduché zařízení. Základ tvoří dva ocelové rámy (spodní a horní), mezi něž je vloženo několik pevných ratanových tyčí, tzv. manil následovaných tzv. štaflemi – vertikálními ratanovými dvoupruty. Do své finální podoby se poté hlavní část koše dotváří pružnějšími pruty, které se horizontálně vplétají do sítě manil a štaflí. Po obvodu stěn se také vetkají dvě lana - jedno pro vnitřní madla k držení, druhé tvoří vnější madla pro snadné přenášení a zvedání koše. 

Nakonec se vespod připevní podlaha z voděodolné překližky vyztužená lyžinami, horní rám zase dostane kožené čalounění. Nyní je koš téměř hotový, stačí jen dotvarovat podpůrné tyče pro hořáky a vnitřek vyplnit měkkou podlážkou a bočním polstrováním.

Proč koše pleteme pouze z ratanu?

Tradiční ratan používáme v naší továrně už od počátku. Má totiž zcela unikátní vlastnosti, které se zatím žádnému uměle vyvinutému materiálu nepodařilo nejen překonat, ale ani dostatečně napodobit. Hlavní předností ratanu je jeho pružnost. Při kontaktu koše se zemí během přistání se podstatná část dopadové energie utlumí v elastické deformaci prutů. Zároveň každý kontakt prutu s vedlejším prutem vytváří třecí plochu, ve které se dopadová energie přeměňuje v teplo.

Za zmínku určitě stojí i jeho odolnost. Pokud je během přistání koš vlečen po zemi, může sice dojít k poškození ratanových prutů, nevznikají u nich ale žádné ostré hrany nebo jiné prvky nebezpečné pro posádku uvnitř. Navíc neutrpí ani estetická stránka koše. Přírodní prut bude i při menším poškození vypadat stále obstojně a na první pohled netknutě. Zkuste si ale schválně představit rychlé přistání s krásně nalakovaným košem z hladkého kompozitu… 

Při správném používání rovněž ratanový výplet nepotřebuje (mimo občasného navlhčení) prakticky žádnou údržbu. Je neuvěřitelně trvanlivý. S dobrou péčí dokonce vydrží déle než obal samotný a do budoucna ušetří nemalé náklady na opravy. Některé z našich košů Kubíček, které jsme postavili před více než 25 lety, jsou dodnes v provozu a dobře slouží.

Další klíčové díly

Z pevnostního hlediska je primárním prvkem ocelové lano zakončené v karabině koše. Lana jsou vedena stěnou koše a pod podlahou. Nezbytné jsou také podélné lyžiny podlahy, které rovnoměrně roznáší zatížení po celé délce koše. Ocelové rámy se na přenosu sil přímo nepodílí, zásadně však zvyšují celkovou tuhost koše.

Pro správné zapojení nosných lan koše jsou pak jejich konce barevně rozlišeny. Nosná lana zajišťující správnou orientaci koše vůči obalu jsou shodně označena červenou barvou (u koše položeného na zemi – při pohledu z koše do obalu – leží vpravo dole). Pro úspěšné nachystání balónu pak stačí spojit tato „červená“ lana. Ostatní nosná lana jsou označená černě.

Důležitým prvkem z hlediska bezpečnosti jsou rovněž poutací popruhy palivových láhví. V našich koších můžeme používat i popruhy od jiných výrobců balónů, musí však být vyrobeny ze syntetických materiálů a zcela bez závad. Popruhy vyrobené podomácku nebo zakoupené z otevřeného trhu se používat nesmí. 

Pozor - z bezpečnostních důvodů nepovolujeme (na rozdíl od jiných balónových výrobců) pro koše Kubíček kožené poutací popruhy, které se používaly v minulosti. Kožené popruhy se poměrně obtížně uvolňují a v případě hrozícího nebezpečí nezajistí co nejrychlejší odstranění palivových lahví.

Kolik se toho do koše vejde?

Co se místa v koši týče, pro určení možné kapacity pasažérů platí jasně daná pravidla. Pro zajištění maximální bezpečnosti posádky je potřeba dodržovat minimální podlahovou plochu na jednoho pasažéra, která je podle nejnovějších předpisů EASA stanovena na 0,25 m². Tato hodnota je založena na rozsáhlých zkušenostech z provozu a my se s ní plně ztotožňujeme. Při jejím nedodržení totiž výrazně stoupá riziko zranění při přistání, protože osoby v koši nemohou zaujmout správnou přistávací pozici.

Pro snadné určení využitelného místa v koši při provozu nahlédněte do letové příručky, ve které najdete všechny informace v přehledných tabulkách. Od celkové podlahové plochy koše je vždy nutné odečíst 0,15 m² za každou palivovou láhev. Zbývající plocha je potom dělena 0,25 m² a výsledkem je maximální počet osob, které mohou při této konfiguraci letět.